'We willen met zijn allen laten zien wat we kunnen' - Leontine de Reede en Milena Haverkamp over Get Lost
Op zaterdag 25 mei vormt de Marktsteeg weer het decor voor Get Lost, een festival voor muziek, beeldende kunst, literatuur en meer. De organisatie bestaat uit verschillende partners in het Cultuurkwartier: Gebr. De Nobel, Marktsteeg 10, Scheltema en De Veenfabriek en wordt ondersteund door Cultuurfonds Leiden. Wij spraken organisatoren Leontine de Reede (Gebr. De Nobel) en Milena Haverkamp (De Veenfabriek).
De buurt waarin jullie zitten is hard op weg om het culturele hart van Leiden te worden. Zijn jullie daar als organisatie mee bezig?
Leontine: ‘Ja zeker, maar ik denk wel dat daar nog heel veel groei te behalen is. De kracht van de organisatie is dat wij allemaal onze expertise en onze locaties inzetten. Daarnaast proberen we de groep uit te breiden met bevriende organisaties waarvan wij vinden dat ze toffe dingen aan het doen zijn. Het is zeker de intentie om qua partners uit te breiden, bijvoorbeeld als de Lakenhal open is en het Kijkhuis komt er natuurlijk aan.’
Milena: ‘Ik ben voor Get Lost contactpersoon tussen de partijen in de steeg en binnen de stad. Het is heel leuk om zo steeds meer mensen in Leiden te leren kennen zodat je als stichting en gezelschap goed weet wat er allemaal in de stad gebeurt.’
Doen jullie de programmering echt helemaal samen?
Leontine: ‘De programmering wordt binnen de groep veel besproken, alles moet passen binnen het concept van ontdekking, maar als ik de kans heb om Thomas Azier te boeken doe ik dat meteen, dan ga ik niet overleggen. We gaan binnen het team uit van elkaars kracht.’
Hoe zorgen jullie dat alle losse locaties straks één festival vormen?
Milena: ‘De Marktsteeg is de verbindende factor van het festival. Je komt door een soort poort de steeg in, als een centrale plek van waaruit je alle gebouwen kunt ontdekken. Het publiek dat vaak naar De Nobel gaat of graag juist liever bij Marksteeg 10 of Scheltema naar binnen loopt bied je zo een laagdrempelige manier om iets anders te zien wat er eigenlijk recht tegenover zit.’
Leontine: ‘De organisaties en onze ambities zijn verbindend maar het zijn ook juist de bezoekers die dit meebrengen. We willen heel graag met zijn allen laten zien wat we kunnen in het Cultuurkwartier.
Met de capaciteit die we nu hebben als festival kunnen we hele andere artiesten te boeken dan normaal gesproken met De Nobel. Artiesten die groter zijn en beter passen in de festivalsfeer. Er komen meer mensen, je bereikt een bredere doelgroep, dat is een buitenkansje.’
Milena: ‘Doordat je zo breed programmeert kun je een heel divers publiek binnenkrijgen. Dat is voor Leiden vrij uniek omdat iedereen hier nogal in zijn eigen straatje zit. Wij zorgen dat mensen met verschillende culturele achtergrond op één festival samenkomen.’
Leo: ‘Op dat gebied hebben we heel veel ambitie en zie ik ook groei. Er valt voor iedereen iets te halen. Als je die nieuwsgierigheid maar hebt. ’
Wat is jullie persoonlijke favoriet op het affiche?
Leontine: ‘S10 en Dave Buddha hebben dit jaar op Noorderslag gestaan en groeien heel hard. S10 begon als een onzeker meisje en staat nu gewoon als voorprogramma van Kraantje Pappie in de AFAS. Thomas Azier is dan weer een gearriveerde artiest maar wel iemand die heel exclusief optreedt, die staat niet zomaar overal. Supercool dat we die hebben kunnen krijgen.’
Milena: ‘Peter Buwalda heeft iets van duizend jaar over zijn tweede boek gedaan en dat is toch een soort mysterie, zo’n man. Het lijkt me heel leuk om zo iemand een keer live mee te maken.’
Leontine: ‘Je kunt op Get Lost een nieuwe rapper ontdekken, de nacht indansen met live sets, het is zo breed en toch een geheel in de steeg.
Milena: ‘Door de brede programmering en door de steun van het Cultuurfonds krijgen we de kans om het publiek te leren kennen, zodat je steeds beter voor hen kunt programmeren. Dat kan steeds duidelijker worden nu we weer de kans hebben om Get Lost weer te organiseren.’
Leontine: ‘Het is voor ons ook een ontdekkingsreis.’
Meer informatie over en tickets voor Get Lost zijn hier te vinden.
Cultuurfonds Leiden is een aanjager voor cultuur in Leiden, de stad van Kunst en Kennis. Het Cultuurfonds wil dat de stad Leiden een aantrekkelijke plaats voor cultureel ondernemers, kunstenaars en creatievelingen is en maakt zich sterk voor vernieuwende concepten, een aantrekkelijk makersklimaat en voor de historie, het heden en de toekomst van Leiden als cultuurhub.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Cultuurfonds Leiden? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Cultuurfonds Leiden? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!