Klassieke muziek en wetenschap op het Bio Science Park: dat is festival Wavelength, dat deze maand voor de derde keer plaatsvindt en door Cultuurfonds Leiden ondersteund wordt. Klassieke muziek en wetenschap staan ogenschijnlijk met elkaar in contrast, maar niets blijkt minder waar in een gesprek met organisatoren Daniel Broncano en Fien Duijnmayer. Wavelength gaat om ontdekken en verbindingen leggen.

Daniel, jij kwam drie jaar geleden vanuit Spanje naar Leiden en organiseert nu alweer de derde editie van Wavelength. Dat is heel snel gegaan.

Daniel: ‘Ik speel klarinet, geef muziekles, organiseer evenementen: ik noem mezelf een muzikaal avonturier. Toen ik in Leiden aankwam heb ik contacten gelegd met verschillende mensen om te zien of er iets ontbrak, of er ruimte was voor iets nieuws. Het Bio Science Park is één van de nieuwste stukken van de stad met heel veel potentie en zo werd ik hierheen getrokken. Het contrast en de verbinding tussen klassieke muziek en wetenschap, dat ontdekken we. Het is ongebruikelijk, een fijne niche die we gevonden hebben.

Klassieke muziek en bio wetenschap zijn inderdaad niet twee zaken die je snel met elkaar associeert. Hoe is dat zo gekomen?

Fien: ‘Voor mij is het theoretische element van muziek al nauw verbonden aan wetenschap. Veel componisten benaderen muziek op wiskundige wijze, bijvoorbeeld wat betreft ritme of het verbinden van de noten. Maar ook het sociale aspect van muziek, samenkomen en emotie ervaren, is wetenschappelijk. Persoonlijk hou ik ook van het historische aspect. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een concert over Einstein. Hij speelde graag viool en speelde in een kamermuziekensemble hier in Leiden. Dat spreekt me aan, muziek als ontspanning voor de professoren destijds. En misschien was het ook wel inspiratie voor hun werk.’

Daniel: ‘We presenteren muziek op unieke locaties waar vandaag wetenschap bedreven wordt, alsmede op belangrijke historische locaties zoals Phila del Art, dat was ooit een hospitaal en daarna een gevangenis. Voor het programma is het een uitdaging om verbindingen te vinden die beide aspecten uitleggen. Dat proberen we, we bieden een aantrekkelijke en toegankelijke entree richting zowel wetenschap als muziek. Je kunt aan beide kanten veel ontdekken en hopelijk biedt dat een nieuwe ervaring.’

Een festival op het Bio Science Park, hoe ervaart de bezoeker dat?

Fien: ‘De locatie maakt nieuwsgierig, dat is hopelijk hoe we je het festival binnentrekken.’

Daniel: ‘Deze editie in het speciaal biedt een close-up richting muziek. Er zijn geen grenzen tussen podium en publiek, alles is dichtbij en intiem. Zo ervaar je een directe verbinding met muzikanten. Hetzelfde geldt voor het wetenschappelijke element: de directe benadering zorgt echt voor meer begrip en beleving. Die nabijheid koesteren we.’

Het verbinden van kunst en wetenschap staat momenteel hoog op de Leidse agenda. Voelen jullie de verantwoordelijkheid om daaraan bij te dragen?

Daniel: ‘Absoluut. Op een bepaalde manier zijn we pioniers door cultuur te bieden op het Bio Science Park. Heel veel mensen komen hier om te werken of studeren, wij moeten ze uitdagen om ook ’s avonds te komen en hun blik te veranderen. Of we moeten juist mensen aantrekken die hier anders nooit komen.

We hopen dit nieuwe Leidse centrum aan het oude centrum te kunnen verbinden. Klassieke muziek past daar goed bij, want het heeft eeuwen aan geschiedenis maar wij presenteren bovenal ook een vernieuwende kant. In vergelijking met twee jaar geleden zien we hier nu al veel meer gebeuren. PS|theater en de Veenfabriek hebben hier ook gespeeld, we staan er niet alleen in.’

Naar welk programmaonderdeel kijken jullie zelf het meest uit?

Fien: ‘Alles natuurlijk, maar Heartbeat wil ik heel graag meemaken. Ik ben erg benieuwd hoe fagottist Thomas Dulfer de verbinding gaat maken tussen zijn instrument en zijn hartslag. Hoe gaat dat werken, hoe gaat het klinken?’

Daniel: ‘Het eerste en het laatste concert worden heel bijzonder. Het Dudok Kwartet opent, zij ontdekken de geometrie van het kwartet. Heel wiskundig. Het laatste concert wordt gespeeld door het Calefax Rietkwintet, op zoek naar het DNA van de klassieke muziek. Kopiëren, maar vooral variëren. Beide concerten zijn erg conceptueel, de muzikanten zijn fantastisch.’

Fien: ‘En het is heel bijzonder dat ze deze programma’s speciaal voor Wavelength gemaakt hebben. Ze zijn heel betrokken geweest en hebben zich echt verdiept in wat ze konden bijdragen, zowel qua muziek als qua wetenschap.’

Hoe ziet jullie ideale publiek eruit?

Fien: ‘Dat is heel breed, ik vind het heel leuk als Leidenaren dit festival als aanleiding nemen om het Bio Science Park te komen bezoeken. Maar expats of studenten die hier veel werken wil ik ook graag zien. Wij presenteren deze voor hen bekende plek in een heel nieuw licht. Een gemengd publiek is het beste publiek.’

Daniel: ‘Eigenlijk stellen we maar twee eisen aan ons publiek: ze moeten oren en hersenen hebben. Als je nieuwsgierig genoeg bent, dan is dit het festival voor jou.’

De derde editie van Wavelength vindt plaats op vrijdag 18 en zaterdag 19 oktober. Kijk hier voor alle informatie over het programma en tickets.  

Andere berichten