Dus je hebt een goed idee voor een culturele organisatie, maar wat dan? Op de vele Cultuurspreekuren die het afgelopen halfjaar gehouden zijn is dit een kwestie die veel naar boven kwam. Er is in de Leidse cultuursector geen gebrek aan inspiratie, maar vaak blijkt de volgende stap lastig. Cultuurfonds Leiden besloot in actie te komen en organiseerde op vrijdag 12 april 2019 de eerste editie van Cultuur In Uitvoering, een reeks lezingen en workshops rond werken in de culturele sector.

De Red Carpet Lounge is officieel gesloten, maar opent op 12 april toch nog even haar deuren voor de eerste editie van Cultuur in Uitvoering. De ruim twintig aanwezigen komen uit alle hoeken van het Leidse cultuurlandschap: van muziekfestival tot balletschool, van Nachtraad tot beeldend kunstenaar. Op het programma staan een lezing over fondsenwerving door Ivo Wever (Nederlands Film Festival, Leiden International Film Festival) en een lezing over marketing en communicatie door Sophie Jansen (Cultuurfonds Leiden, Bioscopen Leiden).

Fondsenwerving staat als eerste op het programma. Wever geeft tips voor het vinden, selecteren en aanschrijven van fondsen. Hoe ontdek je bijvoorbeeld welke fondsen er allemaal zijn, welke er goed bij jouw organisatie passen en hoe je vervolgens een goed projectplan schrijft? Wever geeft veel voorbeelden uit de praktijk, zoals over de rol van het bestuur, het belang van de begeleidende brief en het goed onderhouden van contact. Een fonds is meer dan een zak met geld, zorg dat er ook inhoudelijke betrokkenheid is.

Bij de workshop over communicatie en marketing benadrukt Jansen als eerste het belang van een goede interne communicatie. Zorg dat je de kernwaarden en doelen van je organisatie vooraf goed op papier hebt, want ‘als je zelf de kernwaarden van je organisatie niet helder kan uitleggen, kan de bezoekers het ook nooit begrijpen.’ De lezing gaat verder in op een goede on- en offline communicatie, social media, pers en samenwerkingen met partners binnen de stad. Cultuur is immers geen cv-ketel die je eens per tien jaar aanschaft. Als een bezoeker een leuk cultureel evenement bezoekt wil hij of zij juist graag meer. Zie je omgeving als collega’s, niet als concurrentie.

Na afloop is het geluid uit de zaal positief, maar klinkt wel een vraag om meer praktijkoefening. Hoe schrijf je bijvoorbeeld nou een goed projectplan of persbericht? Het idee voor de volgende editie van Cultuur In Uitvoering lijkt geboren, houd de site en social media van Cultuurfonds Leiden in de gaten voor updates.

Andere berichten

Cultuurfonds Leiden
juni 20, 2022
Cultuurfonds Leiden
mei 26, 2022
Cultuurfonds Leiden
mei 26, 2022

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Cultuurfonds Leiden? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

AANMELDEN