Meer bezoekers tijdens Signatures Cultuurweken Leiden


30 juni 2015

Van 22 mei tot en met 7 juni was Leiden het decor van de Signatures Cultuurweken. Negen evenementen boden een show case van het Leidse cultuuraanbod. Dit jaar trok Signatures bijna 66.000 bezoekers, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. De economische spin off voor Leiden komt op een kleine € 1 miljoen.

Landelijke profilering Leiden profileert zich met de Signatures Cultuurweken opnieuw als dé stad van cultuur. Met een uitgebreide landelijke en regionale print – en online campagne presenteerde de stad negen culturele topevenementen, haar signature pieces. DeSignatures Cultuurweken zijn tot stand gekomen door een nauwe samenwerking van het Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing. Een succesvolle formule gezien de steeds hogere bezoekersaantallen. Martijn Bulthuis van Leiden Marketing: “Dit jaar zijn wij erin geslaagd om meer bezoekers van buiten Leiden te trekken. Uit onderzoek blijkt dat 51% uit de randgemeenten of de rest van Nederland komt. Vorig jaar was dit 35%. Wij zijn ervan overtuigd dat onze campagne daaraan bijgedragen heeft. Een campagne waarin wij wilden laten zien dat Leiden en cultuur hand in hand gaan. Of het nu om culturele festivals of de vele musea gaat, Leiden en cultuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Meer dan een evenement Opmerkelijk is dat 58% van de ondervraagden aan de Signatures Cultuurweken Leiden meerdere evenementen heeft bezocht. Onderzoek toont verder aan dat 57% van de bezoekers vrouw is en bijna iedereen (96%) het evenement aan anderen aanbeveelt. Het totale evenement wordt gemiddeld genomen beoordeeld met het cijfer 8. Leiden vaart er wel bij. De economische spin off bedraagt bijna een € 1 miljoen. Gemiddeld geeft de bezoeker aan de binnenstad zo’n € 28 per persoon per dag uit.

Evenementen De evenementen, die dit jaar onderdeel uitmaakten van de Signatures Cultuurweken, zijn Schemerstad, de Leidse Hofjesconcerten, Openluchthotel, Museumnacht Leiden, Leidse Olympus, Leiden International Film Festival Summer Special, SummerJazz, Beelden in Leiden en de voorstelling ‘Tulpmania’ van de Veenfabriek. Zie leiden.nl voor meer informatie.



Tweeten