'Haast u langzaam:' nieuwe tentoonstelling in de Vensterbank
Feit 1: Gemiddeld kijkt eens mens 28,63 seconden naar een kunstwerk.
Feit 2: Station Leiden Centraal telt dagelijks tienduizenden bezoekers.
Expositieruimte Vensterbank bevindt zich aan het Stationsplein en is geen gewone galerie waar je binnen komt lopen: alle kunst bevindt zich in de ‘etalage’: Vijf witte panelen met wisselende tentoonstellingen die je als voorbijganger achter glas kunt bewonderen. Vanaf vandaag is dat de tentoonstelling ‘Haast u langzaam,’ gecureerd door Fenne Saedt.
Fenne komt uit Nijmegen, maakt tentoonstellingen, en heeft vorig jaar een centrum voor hedendaagse kunst geopend. Ze heeft werk van vier verschillende kunstenaars meegenomen om in Vensterbank te exposeren en terwijl ze dit uitpakt spreken we elkaar over de tentoonstelling, de verschillen en de overeenkomsten tussen onze steden.
‘Ik maak tentoonstellingen bij Expoplu in Nijmegen en daarbij werkte ik vorig jaar samen met de Leidse kunstenaar Gijsje Heemskerk, die ook hier in Vensterbank geëxposeerd heeft. Destijds hebben wij het erover gehad dat er in Leiden heel weinig ruimte is voor hedendaagse kunst en een paar maanden geleden belde ze mij om te vertellen dat dit nieuwe initiatief er was. Op die manier ben ik uitgenodigd om een tentoonstelling te komen maken en heb ik een concept bedacht.’
Wat is als ‘buitenstaander’ jouw beeld van de Leidse kunstwereld?
‘Ik heb hier familie wonen dus kom hier al van kinds af aan maar eigenlijk ken ik hier heel weinig, behalve misschien Beelden In Leiden en de Veenfabriek, een paar jaar geleden heb ik daar een geweldige tentoonstelling gezien. En in het ziekenhuis hier hangen ook supergoede kunstwerken, echt cool vind ik dat. Waarom wel in een ziekenhuis maar niet een openbare ruimte in de stad? Raar eigenlijk.’
En nu heb je zelf de kans om iets bij te dragen aan het kunstklimaat in de stad.
‘Ik heb werk van vier Gelderse makers geselecteerd: Janneke Baltussen, Mireille Tap, Jam van der Aa en Elfi Voermans. De meesten zijn zelf nog nooit in Leiden geweest omdat hier op kunstgebied niet zoveel gebeurt. Ik kan Leiden dus kennis laten maken met deze makers en andersom kan ik hen deze stad laten zien. Wat hen verbindt is dat ze hele kwetsbare kunstwerken maken. Juist omdat niet een ruimte is die je fysiek kunt bezoeken en omdat er een dik stuk glas tussen de kunstwerken en de bezoekers zit heb ik gekozen voor werken waar je juist graag dichtbij zou willen komen. Subtiele, breekbare werkjes waarvoor je met je neus tegen het raam wilt gaan staan. Ze hebben een structuur die zorgt dat je ze het liefst zou aanraken of eraan zou willen ruiken.
We zitten hier echt vlak bij het station, als je door het raam kijkt zie je non-stop verkeer en mensen langskomen. Wij zitten in de deuropening en ik heb nog niemand gezien die even naar ons omkeek. Ik hoop dat de werken die ik geselecteerd heb ervoor gaan zorgen dat mensen toch even stil gaan staan. Misschien starten of eindigen ze hun dag wel extra goed doordat ze een mooi kunstwerk hebben gezien.’
Je werkt zelf veel in het oosten van het land. Wat heeft Leiden nodig voor een meer levendige hedendaagse kunstsector?
‘Een aantal jaar terug was in Nijmegen ook niet heel veel te doen. Ik studeerde zelf aan de kunstacademie in Arnhem maar woonde in Nijmegen en daarom heb ik altijd de ambitie gehad om daar een locatie te openen. Nu dat gebeurd is merk ik dat kunst ook kunst aantrekt, er zijn de laatste tijd meerdere plekken geopend. Ik ben trots op onze stad: we hebben een aantrekkelijke, bruisende gemeenschap en dat gun ik Leiden ook. Het is een stad zonder kunstacademie, net als Nijmegen, maar ligt wel centraal. Bovendien wonen hier ook best wel veel kunstenaars en mensen als Marissa Karlas, die Vensterbank heeft geopend. Iedere stad heeft zijn eigen kunstklimaat en moet ondernemende kunstenaars koesteren.’
De tentoonstelling ‘Haast u rustig’ is nu te bezichtigen in Vensterbank op Stationsplein 31.
.jpg)