'Een museum is nooit af:' Amito Haarhuis over het winnen van de European Museum of the Year Award
Afgelopen weekend won Rijksmuseum Boerhaave de European Museum of the Year Award, de oudste en meest prestigieuze museumprijs van Europa. Directeur Amito Haarhuis is trots op de prijs, hoopt dat deze veel nieuwe bezoekers trekt en richt de blik vooruit.
‘Het was ontzettend spannend, tot op het laatste moment. Op de shortlist stonden 40 genomineerden uit 17 verschillende landen. Die zaten allemaal in het nationale theater in Sarajevo. Er werden verschillende prijzen uitgereikt maar dé grote prijs was helemaal tot het laatst bewaard. Langzamerhand werd ik wel steeds zenuwachtiger. Toen het juryrapport werd voorgelezen dacht ik al snel “hee, volgens mij gaat dit over ons museum.”’
Aan de vooravond van Leiden als European City of Science winnen jullie als wetenschapsmuseum deze prijs. Wat betekent dat voor je?
‘Op de avond zelf zeiden veel mensen al: wat bijzonder dat het een wetenschapsmuseum is geworden. Het eerste wat in het juryrapport staat is dat ze ons waarderen voor de kunstzinnige wijze waarop wij wetenschap communiceren, dat vind ik heel mooi. Op die manier betrekken we hopelijk ook niet-beta’s en kunnen we stimuleren om naar ons wetenschapsmuseum te komen. De kunstzinnige en esthetische manier waarop wij onze collectie presenteren draagt daar zeker aan bij.’
Eerder won het Rijksmuseum Amsterdam de prijs en op de shortlist stonden vele andere grote Europese musea. Waarom heeft Boerhaave van deze giganten gewonnen?
‘De prijs is voor alle aspecten van het museum, met in het bijzonder aandacht voor de kwaliteit die het publiek geboden wordt. Volgens de jury presenteren wij een unieke collectie in de context van verhalen van wetenschappers en patiënten. Bij die storytelling gebruiken we de laatste technologie en geven we wetenschap een gezicht.’
Je klinkt zeker niet als een voldaan man die op zijn lauweren rust. Wat staat er op de planning voor de toekomst?
‘”Een museum is nooit af, het is altijd in beweging,” zei Goethe ooit en daar ben ik het helemaal mee eens. We richten nu onze blik op de toekomst en hebben daarbij als motto ‘Podium voor de toekomst.’ We gaan ons actief richten op de verbinding tussen wetenschap en actualiteit en willen ook de actualiteit gaan gebruiken als aanleiding voor tentoonstellingen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een nieuwe tentoonstelling over epidemieën met daarin aandacht voor bijvoorbeeld de dalende vaccinatiegraad, waardoor de mazelen weer terugkomen. Zo’n onderwerp zullen we gaan aanvliegen vanuit historische context, we laten het verleden de toekomst informeren.’
Richten jullie de blik ook op nog meer prijzen?
‘De belangrijkste prijs hebben we nu binnengehaald, sommige mensen noemen dit wel de Oscar van de museumwereld. Nu gaan we de mensen laten weten hoe bijzonder deze prijs is en daarop verder bouwen. Uit onderzoek blijkt dat mensen bij de naam Boerhaave niet meteen weten waar het museum over gaat. Als ik dat vervolgens aan mensen vertel zijn ze meestal heel enthousiast en geïnteresseerd maar veel hebben nog niet de stap gezet om het museum daadwerkelijk te bezoeken. Ik hoop heel erg dat dit door deze prijs gaat gebeuren.’
.jpg)