De Lammermarkt is er klaar voor, de sector is er klaar voor, Leiden is er klaar voor: het nieuwe Cultuurkwartier. Het stadsgebied met de hoogste cultuurdichtheid van Nederland en bewoond door verschillende partijen. Maar om het cultuurkwartier groter dan de som der delen te maken moeten stappen gezet worden. Daarom gingen verschillende belanghebbenden uit het gebied samen rond de tafel in Scheltema Leiden met als doel: concrete plannen maken om toegevoegde waarde te creëren.

Aan tafel zitten verschillende culturele partners die bij het cultuurkwartier betrokken zijn, horeca-ondernemers en beleidsmakers. Cultuurfonds Leiden is als organiserende partij aanwezig en trapt af: ‘Er hangt nu wel een bordje maar er gebeurt te weinig, het bruist niet. We moeten de tuin gaan aanleggen,’ aldus cultuurmakelaar Mirjam Flik. Moderator Arjen Pels Rijcken kent de omgeving, als voorzitter van Vereniging Cultuurplein Lammermarkt, als geen ander. Hij kent dus ook de uitdaging en spreekt duidelijke taal: ‘er moeten nu dingen gebeuren. De bedoeling is om vandaag naar huis te gaan met commitment om het Cultuurkwartier nu echt op te richten.’

Cultuurkwartier

En dat gebeurt dus ook: op de bijeenkomst wordt besloten om een stichting op te richten. Voor het bestuur melden zich meteen leden: Govert de Kok van Bioscopen Leiden, Nanette Ris van de Stadsschouwburg en de Stadsgehoorzaal, Guido van de Laar van hotel Lange Mare en Amito Haarhuis van Museum Boerhaave. Als vijfde bestuurslid wordt naar een betrokken bewoner gezocht, omdat ook de bewoonbaarheid van het gebied hoog op de agenda staat.

Wat betreft de inhoud komen er al snel grote kernwaarden op tafel. Daarbij wordt gewaakt voor het gebruiken van vage ‘marketingtermen.’ Het is juist de bedoeling dat de kernwaarden praktisch zijn en kunnen aanzetten tot actie. Het onderscheid met de rest van de stad is een belangrijk punt: het Cultuurkwartier biedt echt ruimte voor nieuw en avontuurlijk. ‘Conserveren is er al, innoveren is hier,’ aldus Govert de Kok. Ook het zakelijke aspect wordt besproken, waarbij Michaël Roumen, initiatiefnemer achter galerie Marktsteeg 10, pleit voor een effectieve acquisitiestrategie met een focus op de lange termijn.

Uiteindelijk wordt gekozen voor vijf kernwaarden: levendige cultuur, toekomstgericht werken, ruimte voor creativiteit, ruimte voor jong talent en aandacht voor bewoonbaarheid en duurzaamheid. En dan is het nu tijd voor actie. De eerste vergadering van het bestuur staat al op de agenda, daarna wordt het hoog tijd voor de programmeurs van de betrokken partijen om samen aan tafel te gaan en te zorgen dat de samenhang onderling zorgt voor een grote toegevoegde waarde. Meer nieuws volgt snel!

Andere berichten

Cultuurfonds Leiden
mei 29, 2020
Cultuurfonds Leiden
mei 29, 2020
Cultuurfonds Leiden
mei 12, 2020