Een Cultuurfonds-kantoor zonder kunst… dat is natuurlijk niks. Ook aan onze eigen muren willen we de makers van Leiden etaleren en dat doen we met de hulp van curator Emma van Noort. Iedere paar maanden nodigt zij een nieuwe kunstenaar om bij ons te exposeren. Vanaf nu is het de beurt aan Anna van Duijn.

Komt het werk van Anna van Duijn je bekend voor? Dat kan kloppen, want het is zeer zichtbaar in de stad. Anna’s illustraties hangen aan de muur bij Bar Lokaal, zijn te zien via de expo’s van ROEM en is gekoppeld aan verschillende evenementen en campagnes, zoals bijvoorbeeld Get Lost en de strijd van Canal Cups tegen corona-aanval. Vanaf nu is Anna’s werk ook aan de muren van ons kantoor te bewonderen. Wij spraken haar over deze nieuwe ‘mini-expositie,’ haar werk voor ROEM en haar plannen voor de komende tijd.

Onze curator Emma van Noort vroeg je om je werk in ons kantoor te exposeren. Wist je meteen welk werk dat zou worden?

‘Ik begon meteen te denken: ‘Oooooh wat willen ze dan? Hoe groot is die ruimte? Past mijn werk daar wel? Is het niet te pielerig?’ Uiteindelijk heb ik voor deze illustraties gekozen omdat het één van mijn meest actuele werken is,  gemaakt voor een organisatie die campagne voert tegen racisme richting Aziaten in Nederland. Ik maakte de illustraties om deze campagne zichtbaar te maken, maar ook vooral vanuit mijn eigen ervaring met hoe het is om half Chinees en half Nederlands te zijn. In deze drie beelden komen de Aziatische en de Nederlandse cultuur samenkomen. Misschien is dit wel het meest persoonlijke werk dat ik ooit gemaakt heb.’

En nu hangt het zomaar in een kantoor.

‘Super eng om dit te delen met de buitenwereld. Ik met dit werk geëxposeerd op Framer Framed in Amsterdam. Daar werden Aziatische Nederlanders uitgenodigd om het over dit onderwerp, over hun positie, te hebben. Ik merkte daarbij dat mensen interesse toonden in het werk en heb er prints van gemaakt. Die zijn verspreid door Nederland en nu dus ook op jullie kantoor.’

Heel stom dat het nog steeds nodig is om zo’n campagne te voeren, maar je merkt dat het nodig is. In mijn omgeving hebben mensen met een Aziatische achtergrond ook echt corona-‘grappen’ naar hun hoofd gekregen.

‘Zeker sinds corona zijn er steeds meer verhalen naar buiten gekomen over stomme opmerkingen. Dat maakte deze campagne extra belangrijk. De Aziatische gemeenschap is niet erg uitgesproken geweest, toen kwam de Black Lives Matter beweging, die super sterk is en heel erg nodig was, prominent in het nieuws, en vanaf toen zijn ook Aziatische mensen zich meer over discriminatie gaan uitspreken. Best gek om nu buiten de context van dit alles met dit werk op het kantoor van het Cultuurfonds te hangen.’

Tegelijkertijd doe je natuurlijk ook mee aan de digitale winterexpositie van ROEM. Hoe ziet jouw bijdrage daaraan eruit?

‘Het thema is connectie. Helemaal aan het begin van dit project zijn we gaan samenwerken met stichting Radius. We wilden graag werken met mensen die daaraan verbonden zijn, zoals ouderen of mensen met een handicap of psychische problemen. Iedere ROEMie is middels een telefoonnummer gekoppeld aan iemand van Radius, dus ook ik. Ik merkte dat ik het heel spannend vond om met diegene te bellen en begon te twijfelen aan mijn eigen sociale vaardigheden. Daardoor dacht ik: hier zit wel iets in.

Wat ik ben gaan doen is mensen opbellen, mensen die ik niet ken. Gewoon door nummers te zoeken in de Telefoongids. Ik heb heel veel afwijzingen gekregen en heel veel ongemakkelijke gesprekken gevoerd die nergens naartoe gingen. Maar soms was het ook heel succesvol en leuk, en werd ik door de ene gesprekspartner weer verbonden aan de volgende. Al die gesprekken heb ik opgenomen als audiofragmenten. Heel ongemakkelijk om mezelf daarop te horen stuntelen en struikelen. Daar gaat mijn aandeel in de expositie over.’

Een heel vreemd jaar is nu bijna ten einde. Wat hoop je in 2021 te kunnen gaan doen?

‘Ik hoop vooral dat we met ROEM hele mooie dingen mogen gaan doen en heb zin om weer fysiek bij elkaar te kunnen komen. We hadden workshops op de planning staan maar die zijn afgezegd omdat het niet leuk is om zoiets digitaal of met maar heel weinig mensen te doen. Hopelijk kunnen we dat komend jaar alsnog gaan doen. Zelf mis ik ook echt het samenkomen. Ik wil heel graag weer een vette expositie te kunnen doen waarmee we heel veel mensen trekken, in plaats van dat wij de kunst naar de mensen toe moeten brengen.’

Het werk van Anna is nu te bewonderen op het kantoor van Cultuurfonds Leiden. De winterexpositie BINNENRUIMTE/BUITENRUIMTE van ROEM is binnenkort te zien op online platform De Leidse Burcht.

Andere berichten

Sophie Jansen
maart 31, 2021
Cultuurfonds Leiden
februari 1, 2021
Cultuurfonds Leiden
januari 11, 2021